تاریخ و فرهنگ قوم جدگال

 دوستان عزیز سلام، از این که به وبلاگ خود سر زدید، از شما تشکر می کنم. از دوستانی که در مورد تاریخ و قوم جدگال مطالبی در دست دارند، تقاضا می شود تا مرا نیز از آن مطالب آگاه نمایند تا در وبلاگ گنجانده شود و دوستان دیگر نیز از آن بهره مند شوند. دوستان عزیز می توانند مطالب خود را از طریق «نظر دهید» یا از طریق ایمیل و پیامک به آدرس و شماره زیر، ارسال کنند. پیشاپیش از همکاری شما کمال تشکر را دارم.

seyed.56@gmail.com

09159938113

نوشته شده در چهار شنبه 31 خرداد 1391برچسب:,ساعت 5:48 توسط سیدمحمد درتکیده| |

 دوستان عزیز سلام از این که به وبلاگ خودتان سر زدید، خوشحالم. در این بخش یک نظریه را برای دوستان  قرار داده ام. لطفاً کسانی که صاحب نظر و آگاه به این موضوع هستند، اگر می توانند، با استناد و مدرک جواب بدهند که قدمت جدگال ها در مکران بیشتر است یا که بلوچ ها؟

لطفاً در این موضوع شرکت کرده و نظر دهید.

نوشته شده در سه شنبه 23 خرداد 1391برچسب:,ساعت 18:21 توسط سیدمحمد درتکیده| |

 اديان گذشتهی جدگال ها

اقوام آريايی در ايران دين واحدى نداشتند، مثلا سكاها اعتقادات خاص خود را داشتند و پارتها عقايد ويژه خودشان را دارا بودند. و عقايد اين دو قبيله با عقايد اقوام شرق ايران اختلاف اساسی داشت. درنزد ايرانيان باستان (قبل از زرتشت) «مهر» يا «ميترا» خداوند بود و مالك چراگاههاى وسيع و نگهبان خستگى ناپذير. ميترا پرستان بر اين باور بودند كه از ديد او چيزی پنهان نيست، زيرا  «ميترا» چشم روز و خورشيد افول ناپذير است. «ميترا» همه جا حاضر و هزار گوش و هزاران چشم دارد. «ميترا» نسبت به بد انديشان و پليدان و عهد شكنان بسيار قهار و بيرحم است و نسبت به نيكان و ستايشگران بسيارمهربان است. «ميترا» پرستان از نعمت فراوان برخوردار میشوند. دو فرشته به نامهای «راشنو» و«سرائوشا» زير فرمان «ميترا» هستند كه مجازات گناهكاران را بر عهده دارند؛ و در مقابل خدا و ملكوت (روشنائى و فراوانى )، تاريكى و پليدى قرار دارد كه در آن  « ديوان»  فرمانروايی دارند.

 


ادامه مطلب
نوشته شده در پنج شنبه 11 خرداد 1391برچسب:,ساعت 19:38 توسط سیدمحمد درتکیده| |

 بازگشت جدگال ها به ايران1

طبق رواياتی دو برادر به نامهای «دودا» و «چَنّيسَر» که از قوم «راج پوت» (خانوادهي سرداران هندی) بودند، به اين منطقه آمده و در محلی که در مرز هند و پاکستان واقع است و امروزه «عُمَر کوت» (قلعهیعمر) خوانده میشود، ساکن شده و نسل جدگالهای ايرانی از آنها به وجود آمده است. همين روايات بيان میکند که جدگالها از اقوام اصيل و از خاندان بزرگ بودهاند و در ميان آنها رقّاصه و خوانندگان رقاص وجود نداشته است و هنوز هم وجود ندارد.

برای خواندن دیدن تمام مطلب به ادامه مطلب بروید.


ادامه مطلب
نوشته شده در پنج شنبه 4 خرداد 1391برچسب:,ساعت 1:4 توسط سیدمحمد درتکیده| |